انواع روش‌های اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن

به‌منظور اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن به یکدیگر از روش‌های زیر استفاده می‌شود :

۱ – جوش اتویی

۲- جوش الکتروفیوژن

۳ – تولید نر و مادگی بر روی لوله تولیدی و استفاده از اورینگ

۴- اگسترودر دستی

دستگاه جوش اگسترودر دستی همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌شود، از قسمت‌های ذیل تشکیل‌شده است:

۱- مخزن ورودی که مواد تغذیه‌کننده جوشی از طریق آن به داخلی اکسترودر رانده می‌شود،

۲- المنت‌های تولید حرارت: این المنت‌ها در درون محفظه دستگاه قرار داشته و به‌منظور خمیری نمودن مواد جوشی که به حالت‌جامد می‌باشند، استفاده می‌شود.

۳- بدنه بیرونی دستگاه.

۴- مخلوط‌کن مواد جوشی که درون بدنه دستگاه قرار دارد و به‌منظور مخلوط نمودن مواد جوشی بکار میرود.

۵- لوله خروجی دستگاه : که مواد مخلوط و گرم شده ازآنجا خارج می‌گردد.

اکسترودر دستی

اکسترودر دستی

مواد جوشی: ترکیب مواد جوشی باید با مواد اولیه تشکیل‌دهنده جنسی لوله همخوانی و مطابقت داشته باشد. این مواد در کارگاه به دلیل رنگ آن‌ها به مواد جوشی سفید و سیاه معروف‌اند که معمولاً با نسبت ۸۵% سیاه و ۱۵% سفید ترکیب می‌گردند. البته گاها به دلیل تغییر در نوع مواد این نسبت بالعکس گردیده و یا در صد مواد ترکیبی نیز تغییر نموده است. به‌هرحال باید قبل از استفاده از این مواد، درصد اختلاط آن‌ها در آزمایشگاه مستقر در کارخانه تولید لوله‌های پلی‌اتیلن مشخصی و ابلاغ گردد.

جوشکاری: در کارگاه با توجه به روش‌های مختلف جوشکاری ذکرشده، متناسب با شرایط و امکانات، از جوشی کاری به روش اگسترودر دستی و گرم‌کننده استفاده می‌شود.

مراحل جوشکاری لوله پلی اتیلن

۱- پاک‌سازی محلی جوش: در جوشکاری لوله‌های پلی‌اتیلن محلی جوشی باید به‌گونه‌ای پاک‌سازی شود که عاری از هرگونه غبار، گل‌ولای و یا چربی باشد. ضمناً لایه‌نازکی از لوله در محلی نیز باید برداشته شود. درواقع می‌توان گفت از مهم‌ترین پارامترها در تضمین کیفیت اتصال جوشی، بکر بودن و یا جدید بودن سطوح مورد جوشکاری خواهد بود .

پاک سازی محل جوش

۲- پیش گرم نمودن محلی سطوح جوشکاری : پیش گرم نمودن محل سطوح جوشکاری با رعایت دقیق نکات تکنیکی باید صورت پذیرد، پیش گرم نمودن محل جوشی نباید به‌گونه‌ای باشد که سطح موردنظر، بسوزد، به‌گونه‌ای که بوی آن به مشام برسد. به‌منظور جلوگیری از این موضوع جوش، باید متناسب باضخامت لوله و دمای محیط و دیگر موارد، کنترل و تنظیم گردد. پیش گرم نمودن محل جوشی باعث نفوذ خمیر جوشی در عمق کار خواهد بود. هرچه دمای پیش گرم نمودن محلی جوشی، در عمق بشتری از ضخامت سطح، نفوذ کرده باشد، استحکام جوش قوی‌تر خواهد بود.

پیش گرم نمودن محل سطح جوشکاری

۳- خمیر گذاری و فشردن آن: به‌منظور خمیر گذاری باید از دو نفر کارگر استفاده نمود. یک نفر به‌منظور نگهداری دستگاه اکستر و در و نزدیک نمودن دستگاه به محلی جوش و تغذیه دستگاه جوش و نفر دیگر به‌منظور فشردن مواد جوشی (خمیر) به محلی اتصال با استفاده از یک چکش مخصوصی که از دو قسمت دسته و کله (سر) تشکیل‌شده است. قسمت دسته آن معمولاً از جنس چوب است و طول آن ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر و قسمت کله آن معمولاً از جنس پلاستیک فشرده می‌باشد. شکل قسمت کله به‌صورت کمانی است.

پیشنهاد می کنیم مقاله  نحوه حفر ترانشه برای اجرای خطوط لوله‌های آبیاری مزارع با استفاده از لوله‌های پلی اتیلن  را نیز مطالعه نمایید.